שם מייל

מסחור חזותי של סביבת העבודה:

אנחנו מחליטים הרבה מאוד החלטות מכריעות בחיינו על סמך חוש הראיה. מחפשים ומוצאים, מתרגשים, מתאהבים, נזכרים..החוויה הויזואלית מעשירה את חיינו וקשה לדמיין אותם בלעדיה.

המונח מסחור חזותי הוא מושג מקצועי שמתייחס בדרך כלל למסרים שמשדרים חללים (spaces ), או מוצרים באמצעים ויזואליים, במטרה לשווק, למכור ולקדם את המוצרים והאינטרסים של חברות מסחריות.

עיצוב פנים משרדים דלפק

עיצוב פנים תדמיתי

עיצוב פנים מרפאות פינת ישיבה

משרד חברת סינרון 

משרדי חברת אייר פרנס ו-KLM  

     מרפאת הקריון

בסביבה קמעונאית של חנויות או בשלטי חוצות המסחור החזותי משתמש בהשפעות הרגשיות האדירות של החוויה הויזואלית ומטרתו בעיקר ליצור סביבה או מוצר מפתים וקוראים לפעולה מיידית - תמונה של גלידת שוקולד בגביע על תחנת אוטובוס ביום קיץ לוהט, היא דוגמא למסחור חזותי שעשוי לבטל החלטות הרות גורל כמו למשל, להתחיל דיאטה...ממחר. או, כשתכנסו לחברת נסיעות ועל הקירות תהיינה תלויות בצורה מושכת תמונות של מקומות אקזוטיים בעולם, ההמחשה הויזואלית עשויה לגרום לכם להמריא על כנפי הדמיון ולהחליט לרכוש חבילת נופש .

כשמדובר במסחור חזותי של סביבת העבודה המטרות הן שונות במקצת מאלו שבמרחבים קמעונאיים (כלומר, בחנויות המוכרות ישירות מוצרים ללקוחות).

עיצוב מרפאת הקריון:

עיצוב פנים מרפאות

בסביבות עבודה שונות, משרדים או מרפאות, בהם קהל היעד הוא לקוחות וגם עובדים, המטרה היא בעיקר למתג וליצור חוויית מותג שתעביר מסרים וערכי מותג ותתרום לנאמנות העובדים והלקוחות לחברה. נאמנות העובדים יוצרת מוטיבציה גבוהה יותר ותפוקת עבודה טובה יותר ובסופו של התהליך מסחור חזותי בסביבת העבודה משרת את האינטרסים הכלכליים של החברה, לכן, גם כאן המסחור החזותי הוא חלק מתהליכי השיווק של החברה, למרות היותו מורכב יותר. צריך לזכור, לא מדובר על אספקת אינפורמציה באמצעות חוש הראיה אלא על יצירת חוויה. המסחור החזותי תורם לקידום מכירות ולשיווק על בסיס רגשי.

בהתחשב בנתונים הללו, כשמתכננים את סביבת העבודה כחלל ממתג כדאי להתייחס לתכנון כאל אחת מפעולות השיווק והמיתוג של החברה.כאשר מתכננים באוריינטציה שיווקית מעין זו חושבים ומגדירים מראש מהם ערכי המותג העיקריים שרוצים לשדר באמצעות התכנון, איזה סוג של חוויה יוצרים עבור המשתמש (העובדים והלקוחות), ואיך מחברים את המסחור החזותי של החלל למכלול הפעילות השיווקית של החברה.

הלבטים על קצה המזלג:

כשהמשימה היא ליישם את עקרונות המסחור החזותי של חברה בסביבת העבודה עולות מספר שאלות מעניינות. דוגמא לשתי שאלות עקרוניות בנושא זה:

1. מהי מידת החפיפה וההתאמה שצריכה להיות בין הנראות הכוללת של החברה והתקשורת השיווקית שלה לבין חללי העבודה? למשל, לחברות מסוימות יש סמליל (לוגו) בגווני ירוק. לפי כלל האצבע האומר שצריכה להיות התאמה בין הנראות של כל המסרים הויזואליים של החברה אפשר היה לחשוב שמעצבת פנים העוסקת בעיצוב פנים תדמיתי וממתג תבחר לצבוע את הקירות בירוק, ולא כך הדבר.

כשבוחנים את הצבע הירוק ושימושיו בחלל מגלים שעלולות להיות לו השפעות לא רצויות, קירות ירוקים משרים מהגוון שלהם על התאורה, שהופכת להיות ירקרקה, האנשים מסביב נצבעים בירוק והירקרקות שנוצרת בחלל יכולה להיות לא סימפטית בעליל . בדרך זו אולי נרוויח חפיפה מרשימה ועקביות בנראות הכוללת אבל אופי המסרים כבר לא יהיה תואם למה שהמותג אמור להעביר. במקרים כאלו אני מעדיפה לצבוע את הקירות בגוון חם ומזמין יותר ולתת ביטוי לצבעי הלוגו בנגיעות צבע על פריטי ריהוט שונים או בתמונות.

עיצוב חלל כניסה לחברה עם סמליל המכיל גוון ירוק:

עיצוב פנים משרדים דלפק

2. התלבטות נוספת בהחלטה על עיצוב פנים לחלל: באיזה מידת הפשטה או המחשה כדאי להעביר את המסר? לדוגמא, האם להכניס מסרים שממחישים ללא צל של ספק את תחום העיסוק של החברה או להעביר את המסר בצורה מרומזת או אפילו היתולית.

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. למרות שנפגשתי עם מנהלי שיווק שמצדדים בגישה אחת ואילו האחרים מסנגרים בלהט על האחרת, אני רואה את השאלה וההתלבטות כעניין שקשור מאוד לטעם והעדפה, בדיוק כמו שקיימת באמנות גישה הרואה בציור פוטוריאליסי את האמנות במיטבה ואילו זרמים אחרים מגדירים את האמנות המופשטת כפסגת ההבעה האמנותית.

בנושא זה אשאיר לך את זכות המילה האחרונה.

מצורפות להתרשמותכם שתי דוגמאות להעברת מסר על תחום העיסוק של החברה:

דוגמא אחת:

מסר המשתמש בהמחשה ברורה: משרדי חברה קבלנית שאפיינו את תחום העיסוק שלהם על ידי תשריטים של בניינים וצילומי אמנות של סצנות שונות מאתרי בנייה.

עיצוב פנים חברת בניה חדר ישיבות

דוגמא נוספת:

החברות אייר פרנס וKLM שהתאחדו בחרו להמחיש את תחום העיסוק שלהם באופן מופשט ויצירתי – חווית מותג על ידי צילום שמיים ועננים בצורת מפת העולם.

עיצוב פנים תדמיתי מיתוג קיר כח